onsdag 31 januari 2007

Orättvisor

Världen är full av orättvisor av olika slag. När jag var liten tyckte jag att det var orättvist att min bror fick fler jordgubbar än jag. Skulle det ske idag så skulle jag antagligen skita i det, sno några av honom eller köpa fler. Vad är orättvist idag? hur hanterar jag det? Jag sitter precis som jag gjorde då jag var sju år och bara konstaterar att det är orättvist. Varför skiter jag inte i det? varför tar jag inte för mig? Går det att åstakomma rättvisa med pengar? Inte i det här fallet, för i det här fallet så är det bara jag som tycker att det är orättvist, alla andra sitter nöjda. Fan vad orättvist!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vem har sagt att livet är rättvist?

Moddan sa...

Varför finns ordet rättvist då? om det inte får råda?

Anonym sa...

Orättvisa måste finnas, hur roligt skulle det vara om allt var rättvist.Orättvisa/rättvisa det är ju till för att mänskligheten skall få träna dessa två begrepp.Om jag idag bara har mat till mig själv så får mítt barn uppleva orättvisa träna in det ordentlig (känna på ) sedan att nästkommande dag får hon uppleva rättvisa hon fick mat och inte jag. Efter detta så kanske vi delar på entallrik matoch då blev det rättvist.Jag tycker det är helt fantastisk att dessa två ord finns. Uppmanar till fortsatt täning.

Moddan sa...

Om det rådde rättvisa så skulle vi slippa träna. Orättvisor, stora eller små kan aldrig vara av godo. Att man får sig en käftsmäll av livet emellanåt kanske danar ens person men att träna och uppfostra tror jag bara gör att man lär folk att behandla varandra orättvist.