måndag 8 januari 2007

Dialekter

Jag var till Falun i helgen, en trevlig liten stad som jag tycker påminner en hel del om Östersund. Östersund är en pärla enligt mig och Falun kan nog bli det också. Tog en sväng ut till Carl Larssons Sundborn och det var vackert så det gjorde ont, tänk hur vackert det ska vara om sommaren. Det måste vara omöjligt att bo där och inte utöva någon form av konst.

Alla människor jag mötte var trevliga och tillmötesgående men jag har svårt att ta deras dialekt på allvar. Jag skäms men allt dom säger låter som taget direkt ur ett humorprogram. Från minsta lilla vägbeskrivning till den thailändska servitrisens trevliga sätt på en mycket bra Thai-restaurang och jag har stora problem att inte brista ut i skratt eller svara med samma dialekt.

Nu vet jag ju att som norrlänning så är det här snudd på att kasta sten i glashus men jag rår inte för hur jag reagerar. Jag måste jobba med det här innan mitt nästa besök i Dalarna, för tillbaks kommer jag garanterat att åka.



Jag har placerat min blogg i
Sundsvall
på bloggkartan.se

2 kommentarer:

rigg sa...

Värmländska är oxå en dialekt jag placerar på humorkartan, eller har jag sett "Torsk på Tallin" en gång för mycket?

Moddan sa...

Kan vara så *ler*
Hörde några Grumsbor prata och jag visste inte riktigt vart jag skulle ta vägen *skrattar*