torsdag 11 januari 2007

Jag gillar att vara vuxen

Igår samlade jag på mig grymt många vuxenpoäng. Jag startade dagen med att jobba i vanlig ordning och sen när jag kom hem gjorde jag älgfärsbiffar. Det måste var grymt många poäng? Det betyder ju att jag har älgkött hemma vilket måste anses som vuxet. Efter middagen bytte jag sängkläder och tvättade, vuxenpoäng. Sedan bestämde jag mig för att plocka undan julen, det gick i rasande fart tills jag kom till min förut omnämnda gran. Här tog jag ett break och for och hämtade min dotter på hennes träning, vuxenpoäng. Då jag kom hem och skulle ta tag i mitt monster till gran så var det "Världens modernaste land" på tv och jag beslutade raskt att skjuta upp granen (till månen) till en annan dag, här sjönk nog min poängställning är jag rädd.

"Världens modernaste land" där samtalades bla om vuxenpoäng och hur det är lite skämmigt att vara vuxen i dagens Sverige. Det konstaterades att förr så ville unga människor se ut och vara som vuxna så snabbt som möjligt. Idag vill alla äldre se ut som ungdomar. Svaret fanns i att förr fanns ingen ungdomskultur och att vara ung var bara ett slags vänteläge till livet. Jag kan hålla med om det här till viss del men jag tror att vi vill både och. Barn klär och sminkar sig som vuxna, en viss klädkedja har utmanande underkläder just för barn. Barnen vet inte hur snabbt de ska släppa sina leksaker för att kunna bli vuxna. Äldre sprutar, skär och fixar för att se yngre ut. Jag tror att alla vill vara likadan, oavsett ung eller gammal.

Samtalet övergick till "den svenska synden" som i mina ögon känns väldigt tam i jämförelse med världens synder. TV2 visar en serie, "sex traffic" som gör mig illamående. Tänk om det skulle vara så att "den svenska synden" var starten till all vår tids djävlighet? Bara för att vi var lite nyfikna...

Jag blundar och tänker på EN häst, FLERA, hästar....en FLOCK, och får en varm känsla inombords.

2 kommentarer:

Sven Teglund sa...

Jag tycker att Fredrik Lindström är lite jobbig i programmet, han pratar på och avbryter Englund hela tiden. Som om han måste veta mest hela tiden.
Men det var intressant det där med vuxenpoäng, alla alla vill var unga.
Men inte jag. Jag vill vara exakt i den ålder som jag är.

Moddan sa...

Då är vi två om både det första (Fredrik) och det andra (åldern).
Jag gillar programmet och jag gillar Englund, Fredrik har sina sidor och borde kanske överväga att det finns en viss konst i att låta människor tala till slut. Nu är det TV och vad vet jag, han kanske inte har råd att låta folk få prata klart. Min ålder är perfekt :) för mig!