måndag 26 februari 2007

Hjärnmask

Vad är det som gör att man glömmer vissa saker och att andra på någotvis stannar kvar som fastklistrade med 2-komponentslim? Ibland hör jag en låt på radion, en riktig skitlåt. Den snurrar sedan i mitt huvud i dagar, ibland veckor. Som om den hade hittat en egen fil som inte är raderbar. Jag tror det kallas för hjärnmask. Sen finns det tankar som du själv skapat och även om du resonerat bort dem med dig själv så snurrar dom ändå på. Varje gång en sådan tanke dyker upp så får jag med kraft säga åt mig själv "Den där tanken har jag ju slängt bort" Ta ett nytt tag om den, radera den, trasa sönder den och mentalt elda upp den. Men så går det en dag eller två och så är den där igen. Är detta också en form av hjärnmask? eller är tanken förknippad med ett adrenalinutsläpp som gör min hjärna till en knarkare? Oberoende av om tanken är bra eller dålig för mig? Jag kan ta att Orups senaste låt vägrar lämna min hjärna ifred även om det framkallar ett lätt illamående. Men jag vill ha saneringstips då det gäller idiotiska tankar.

3 kommentarer:

rigg sa...

Tyvärr Moddan... Det som har klistrat sig fast och överlevt det första tresekundersminnet* sitter där för alltid, ibland poppar det upp lätt och ibland måste man gräva djupt... men det finns där!

(* tresekundersminnet= du vet när man slår upp ett telefonnummer i katalogen och råkar slå igen katalogen innan man har slagit numret så hinner man glömma det innan man sätter fingrarna på telefonen)

Moddan sa...

*ler* Vi är som Guldfiskar då?

rigg sa...

japp... ibland ;)