torsdag 22 februari 2007

100%

Vad betyder det när folk säger att dom ger mer än 100 procent? Jag är inget matematiskt geni men ger jag 100 procent så ger jag allt. Fast det är klart om 100 procent är lika med 40 arbetstimmar i veckan så får det ju ett helt annat perspektiv. I så fall jobbade jag 148 procent förra veckan. Jag gillar inte det sättet att se på det, jag tycker att 100 procent borde motsvara alla timmar i låt oss säga en vecka. Det betyder att om du en vecka ska ge 100 procent så får du ge fan i att sova och lägga in 168 timmar. Och det betyder att de som jobbar 40 timmar i veckan och kallar det 100 procent bara jobbar drygt 25 procent. Som arbetsgivare vore det drömmen, du kan säga till nästa vem som helst att du vill att dom ska jobba mer än sina futtiga 25 procent samtidigt som du som arbetstagare kanske får en mer positiv syn på tillvaron då du endast jobbar 25 procent och har 75 procents fritid.

Men om vi frångår arbete och dygnets timmar och tänker på vad man menar då man ger 100 procent. Kan man ge 100 procent? Det är mycket möjligt att det endast är ett sätt att uttrycka sig då man egentligen menar att jag ger allt JAG kan i det här? Så har det iaf varit för mig.
När ger du 100 procent?

2 kommentarer:

rigg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
rigg sa...

Hoppsan... dribblade till procentsiffrorna så jag raderade och börjar om från början...

Själv är jag tjänstledig 20% för att studera 50%. 80+50=130. Alltså kör jag 130% på jobb och plugg. Ändå är det bara drygt 30% av dygnet. Sömn blir väl också ca 30%. Återstår 40% att fylla med annat, den så kallade fritiden. Den känns 100% fulltecknad... Törs inte plussa ihop alla dom procentsiffrorna.