tisdag 13 mars 2007

Valmöjligheter

Att kunna välja räknas som frihet. Ibland undrar jag hur fri vi egentligen är? det känns som om hela livet består av val. Vissa viktigare än andra men även de mindre viktiga upptar tid och kan leda till frustration. Jag måste ta ställning till vilket elbolag jag vill ha, vilken pensionsförsäkring och vilken fond jag ska placera mina pengar i. Det här är ju rätt viktiga val, jag vill ju naturligtvis ha den billigaste försäkringen som ger mest avkastning. Den finns sidor på internet som är till för att hjälpa oss att jämföra och därmed komma fram till rätt beslut. Alla dom här valen tar en jäkla massa tid och ibland känns det som om jag skulle ha stor nytta av en konsult som gjorde alla dessa val åt mig. Någon som valde teleoperatör, elbolag, försäkringsbolag. Konsulten skulle också välja vilka av byxorna jag ska köpa samt ta ifrån mig ångesten som kommer då jag besöker en pizzeria. 68 olika pizzor??? Jag kommer ihåg då vi fick våran första pizzeria i stan. Här fanns Vesuvio, Opera, Cappricciosa, Quatro stagioni, Bolognese och Calzone. Valet blev enkelt även om det fanns några fler varianter än de jag nyss räknat upp.
Vi vill ha friheten att kunna välja men jag är övertygad om att i vissa fall skulle vi må bättre om vi slapp göra vissa val. Vi har kommit en bra bit på vägen, från statlig monopol till valfrihet i tex elfrågan. Vi kan idag välja vilken leverantör vi vill ha men jag har ändå en känsla av att om man inte har det som heltidssysselsättning så är man rätt lurad ändå. Både på friheten och på bästa köp.

3 kommentarer:

rigg sa...

För valet av telebolag, elbolag, försäkringar m.m. borde det finnas mer "jämförelsesajter" på internet där man lätt och överskådligt kan kan jämföra olika bolag med priser och villkor så man slipper surfa runt och leta...

Anonym sa...

Bilförsäkringar är ju ett skräck exempel....där kan det ju skilja flera tusen tals kronor på ett år.
Synd att man aldrig orka riktigt leta efter det "billigaste" alternativet......man betalar bara på och ser glad ut.

Anki.

Anonym sa...

Håller verkligen med dig. "Friheten" att välja ger lätt en bitter eftersmak, då det i praktiken är totalt omöjligt att hålla koll på vad som är det bästa/billigaste för just mig....just nu.
Alltså det krävs ett engagemang, som få av oss varesig har tid eller lust med.

Ähhh, det var enklare förr. Hahaha!