måndag 19 mars 2007

Bäst före!

Jag slår i lite mjölk i kaffet, njuter av den första koppen för dagen och går sedan ut i kontorets kök för att ta en kopp till. När jag denna gång slår lite mjölk i kaffet ser jag att det står "Bäst före 15 MAR" Hmm men det smakade helt okey, såg inte konstigt ut heller, inga klumpar i kaffet. Den andra koppen blir svart för att min hjärna inte vågade lita på mina smaklökar utan direkt klamrade sig fast vi den information som fanns på mjölkpaketet. Jag vet att jag hört att man ska lukta och känna själv när tex mjölken anses ha gått vidare. Googlade på det och fann att många med mig funderat just runt det här med "bästföredatum" på bl.a. kondomer, hjärnan, mögelost.
På bloggen Vad är grejen? funderar man även över oöppnad respektive öppnad förpackning.
Jag hittade lite mer om just mjölk på Livsmedel Sverige, där får jag veta att mjölken kan klara sig upp till två veckor vid rätt slutförvaringstemperatur och att det till slut är konsumenten som får bedöma om mjölken är drickbar eller ej efter "bästföredatum"
För övrigt så har jag en hel del andra saker i min omgivning som passerat "bästföredatum"
Ett par skor, en cupévärmare och en kollega.

1 kommentar:

rigg sa...

Själv är jag så skeptisk när jag ser att nåt har passerat bäst-före datum att jag slänger det utan att kolla... Litar inte riktigt på mina sinnen där!

Gick förresten omkring nästan ett år på jobbet med ett gammalt id/passer-kort där giltlighetstiden hade passerats med råge. Det var ingen som skickade hem mig :(