tisdag 13 mars 2007

Slutspelsfeber

Det är något speciellt med hockeyslutspel. Jag själv är lagomt intresserad och har inget favoritlag även om jag tycker att det är roligt då de norrländska lagen gör bra ifrån sig. Ja sen vill jag inte att det ska gå bra för Djurgården eller Brynäs, men annars kan jag lungt luta mig tillbaks i soffan och följa uppgörelsen. Nu står det 2-2 i matcher mellan Modo och Timrå och det finns en nerv som nästan känns hemma i soffan. Jag får helt plötsligt både 2 och 3 sms om hur Timrå dängde upp Modo senast, fast jag inte håller på något av lagen. Nu har jag iof en son som håller på Modo men jag tycker ändå att det inte är någon anledning till att blanda in mig i "kriget" Mitt måttliga intresse av hockey uppvägs av mitt intresse för fotboll och jag kan därför ha viss förståelse för att man kan bete sig underligt under vissa sportsliga händelser. Jag var själv ner till Rålambshovsparken 1994 för att ta emot hjältarna efter VM-bronset i USA, och jag sjöng precis som alla andra "VM Guld, VM Guld" fast vi bara kom trea. Det är ju underligt, lika underligt som namnet på parken, Rålambshov???? Hade han talfel han som skulle namnge denna park? Är det någon som känner till historian bakom namnet så skulle jag bli väldigt glad om ni kunde dela med er.

3 kommentarer:

rigg sa...

Svåruttalat namn det där Råblamshov,
det enda jag hittar när jag googlar på det är att franciskanermunkarna startade tegelbruk vid Råblamshov på 1400-talet, så namnet är riktigt gammalt.

Moddan sa...

Men är det verkligen Råblams?? Jag googlade och hamnade på en sida om Stockholms parker och där envisades dom med att skriva Rålambs???

Munkar? Kan tänka mig det faktiskt.

rigg sa...

Äh, det är ju inte bara svåruttalat, det var ju svårstavat också ;)
Rålambshov heter ju det naturligtvis... Nu går jag och slår igång kaffebryggen så jag får igång hjärnan!