tisdag 19 december 2006

Rör inte min gran!


Det doftar faktiskt glögg och granen är så vacker som bara min julgran kan vara (trots att slingorna jävlades hela tiden).

I min gran som är av amerikanskt snitt och storlek (gigantisk) så får bara saker som uppfyller vissa kriterier hänga. Detta kan tyckas elakt mot små barns egenhändigt gjorda pappersänglar och annat jox. Nu har jag inte längre några små barn att ta hänsyn till och mina tonåringar har full förståelse för min läggning. Det som hänger i min gran är handblåsta, handmålade och importerade saker som för tanken till något naivt. Här hänger änglar, tomtar och sagoväsen. Dom trängs verkligen med 7 ljuslingor av olika slag, pärlor och kristalltappar. Den är vacker! och till viss del amerikaniserad, en av de få saker jag riktigt gillar med USA, dom kan det här med dekorationer och mängd.

Egentligen borde folk få utbilda sig innan dom får dekorera till jul. Det borde vara förbjudet att ha tall, att hänga äpplen och flaggspel, att ha blå utomhusbelysning eller hänga den oregelbundet. För stora och overkliga tomtar borde förvisas till Nordpolen och då kan man också skicka med alla vita granar och de kollijox som lyser i skalans alla färger och ser ut som en rugguggla på möhippa.

Men eftersom jag inte är så förtjust i förbud och hellre tar illa pyntade fönster (de som hänger stjärnorna snett eller för långt upp/ner) än ett nattsvart december så kan jag faktiskt också uppskatta att folk vill dekorera alls. Det visar på något, jag återkommer till det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ge oss ett kort på granen tack... snälla...

Moddan sa...

Ja jag måste nog göra det, ska låna en bra kamera och fixa det...

Anonym sa...

jag har kamera i min mobil!
foto bytes mot bytes mot kaninskinn ;)