tisdag 23 oktober 2007

Svenska hjältar

Aftonbladet kan man nominera svenska hjältar, jag antar att dom är ute efter vardagshjältar.
Vad symboliserar en sådan? En som vågar bryta en misshandel på stan? En som vågar vittna?
Kanske en hund som väcker sin husse när huset står i ljusan låga? Jag tycker att det kryllar av hjältar i min omgivning. Alla dom som orkar, dag efter dag utan att klaga på den dåliga ekonomin eller snoriga barn. Alla dom som biter ihop och tar skiten. Men å andra sidan då jag tittar efter så ser jag inte en enda hjälte. Dom flesta orkar allt det där men det är få som vågar visa civilkurage. Det är tom få som ens törs säga till på ICA att datumet på korven har gått ut, som vågra resa sig upp på föräldramötet och bryta en meningslös monolog från en annan korkad förälder. Då biter vi ihop och sparar gallan tills vi sitter i bilen på väg därifrån. Vi törs inte ens säga till vår granne öga mot öga utan sätter hellre upp annonyma lappar. Det finns ju självklart givna hjältar, de som räddar någon annans liv, de som offrar mycket av sin egen tid för att hjälpa andra mer utsatta människor, fast ibland kan även det lukta egotripp. Så vem skulle Ni nominera? Jag funderar än på om det verkligen finns någon att nominera.

1 kommentar:

Anonym sa...

Självklart så finns det många vardagshjältar man kan nominera, men en som är en vardagshjälte för mig behöver inte ses på samma sätt av någon annan. Men jag tycker att en som går in och bryter en misshandel på stan eller en våldtäckt är en självklar vardagshjälte, det finns så många som man skulle kunna nominera men som sagt vi ser ju alla olika på vad en vardagshjälte är.

Veronica