torsdag 14 juni 2007

Hårda tag

När man som kvinna har fyllt 40 så kallas man automatiskt till mammografiundersökning. Alla kvinnor i Sverige mellan 40 och 74 kallas löpande med 2 års intervaller. Det är ju naturligtvis jättebra med förebyggande hälsokontroller och jag antar att det finns något underlag för varför man väntar med att kalla kvinnor tills de är 40 och varför man slutar kalla dom efter 74. Imorse åkte jag så iväg till min första mammografikontroll som sker lite efter löpandeband principen. Man matar in 150 spänn i en en automat och får ett kvitto på att man betalat, pratar 2 minuter med någon som sätter en massa kryss på ett formulär, av med tröja och b-h och in i ett mörkt rum.
Här väntar en kvinna som med bestämda tag tar tag och drar i brösten för att sedan låta dom klämmas ihop och deformeras mellan två plattor. Och det var i det här ögonblicket som jag kunde konstatera att de som gnäller på att killar är en aning för hårdhänta med brösten aldrig varit med om en mammografiundersökning eller träffat Tuttnazin som sköter det hela *aj aj* Min bror påpekade dock för mig att det finns kvinnor som gillar hårda tag då det gäller bröst och jag undrar lite om det var den typen av kvinnor jag såg hängandes utanför mottagningen med längtande blickar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du får trösta dig med att du har långt kvar till 40 då.

Moddan sa...

Doktorer ska vara ärliga och inte inställsamma ;)

Comvidare sa...

Otur! Jag som började bli desperat. Känns som om det var så länge sedan någon tog på mina bröst att en mammografiundersökning faktsikt började låta som en konstruktiv lösning. Av ungefär samma anledning började jag fundera på gynundersökning....