måndag 4 juni 2007

Here we go again!

Jag noterar att 80-tals modet kommit tillbaks, jag vet inte om jag förfasas eller bara småler igenkännande. Korta kjolar, pants, stora t-shirts i lager på lager i mintgrönt och andra ruggiga färger. Nu heter det med all säkerhet inte pants utan något helt annat, det hette iaf pants då - på 80-talet. Smycken i plast och i lika hemska färger används flitigt och är det inte vackert så är det iaf billigt. Jag antar att axelvaddarna redan gjort sin återförening med det övriga 80-tals joxet även om jag inte själv sett det än. Själv var jag ingen pumpsmänniska men hade väninnor som hade pumps i alla tänkbara färger.

Jag konstaterar att nu som då så används palestinasjal, inte av pumpsmänniskorna men av sådana som liknar den jag var då. Min dotter bär stolt min gamla svart-vita palestinasjal. Och nu som då så är de flesta bärarna inte helt medvetna om en eventuell innebörd i bärandet av denna sjal. Att mönster och färger skulle ha en politisk innebörd är inte helt sant. I ursprungslandet kan man dock konstatera att röd-vita sjalar mest bärs av marxist-leninistiska PFLP och grön-vita sjalar används mest av Hamas.

Västerländska efterkonstruktioner har gjorts och en del vill hävda att följande färgkombinationer betyder följande:

Svart-vit = Anarkism eller Palestinas frihet
Röd-vit = Kommunism
Grön-vit = Veganism
Lila-vit = Feminism (Denna färgkombination finns inte i ursprungslandet)

Många bär sin sjal för att dom tycker att den är snygg och det är väl helt okey likt alla andra typer av persedlar vi bär utan annan anledning än att vi just tycker det är snyggt. Andra bär den för att visa solidaritet med det Palestinska folket.

Notera att palestinasjalen började bäras här hemma på 70 talet och bärs fortfarande, den kan därför inte anses höra hemma i något specifikt decennium och vissa anser också att den inte bör räknas som en modedetalj, fast den nog oftast är just det. Palestinasjalen (Keffiyeh) är från början en helt vanlig huvudbonad som användes för att skydda huvudet mot solen. Bär den hur du vill! Det kan leda till diskussioner även om du bara bär den för att du tycker att den är snygg.

5 kommentarer:

Per sa...

Axelklaffar?
Intet mer behöver sägas

Moddan sa...

Underbart, ska testa omgående *ler*

Anonym sa...

Röd-vit = Kommunism
Den gruppen tillhörde jag.

Johnny sa...

jag tillhörde inte palestinasjalsgänget, men fick traska iväg och köpa en till min dotter. en svart-vit. jag fick historian om vilka som bar den och varför, men tror inte de flesta bryr sig. jag funderar på att skaffa mig en joey tempest-frilla, en sån som det var rätt att ha. på 80-talet.

Moddan sa...

*skrattar* Se till att ha pants då också, som du drar låååång upp!!! gärna randiga!!