tisdag 13 november 2007

Automatisk censur

Jag började fundera lite på det här med icke annonyma bloggar när jag läste .en handfull vardagsrealism. Hur tillrätta lagt det kan vara, hur bloggaren bestämmer om hur han eller hon ska uppfattas. Jag hörde samtidigt på P3 där Katrin Schulman, en av Sveriges största bloggare satt och hävdade hennes totala ärlighet. Jag kan inte på någotvis ifrågasätta den, även om jag tycker att tjejen både är puckad och en aning befriande på samma gång. Jag menar att om man vet att de som läser sin blogg känner dig (eller om du nu råkar vara en kändis) så smyger sig en medveten eller omedveten censur in. Det är ju självklart! Du tar hänsyn till dina närmaste om du är normalt funtad, du har även en självbevarelsedrift om att inte framstå som en idiot. (Detta kan ifrågasättas på vissa bloggar). Jag tror att annonyma bloggar är mer ärliga och av erfarenhet så kan jag erkänna att vissa av dessa annonyma bloggar berör på ett helt annat sätt än andra, dom är mer rakt upp och ner. Nu är jag ju på samma gång nyfiken, om någon bloggar sig till mitt intresse så vill jag gärna veta vem den personen är.

Vad tycker Ni?

Inga kommentarer: