måndag 10 september 2007

Small minded people

Jag borde kanske inte vara förvånad, men jag är det. Människor sitter på en hel del fördomar, så även jag. Jag åkte på en sista minuten till Turkiet och det började redan på planet ner. Jag vet inte om det beror på att man samlar så många olika människor i ett trångt utrymme eller om det bara hörs bättre då. Här sitter folk och pratar (högt) om hur mycket alkohol kvinnorna på raden framför dricker, hur mesiga några verkar vara och är inte han för gammal för henne? Jag önskade att jag tagit med öronproppar. Väl framme i Turkiet så tycker vissa att det är för många svartskallar där? Jag hör utläggningar om Turkar som får mig att undra varför dessa människor inte valde att stanna hemma istället. Allt detta får mig att fundera över mig själv och vilka fördomar jag kan tänkas hysa? Jag försöker ärligt rannsaka mig själv och den första fördomen som dyker upp är ”White trash people” Jag försvarar mina åsikter hårt men inser efter ett tag att jag inte har mer belägg för dom än just fördomar som jag inte riktigt vet vart dom kommer ifrån. Jag tycker mig själv vara öppen och rätt fri i sinnet men inser att även jag har en hel del skit i hörnen.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Exakt. Fucking exakt. Man behöver inte ens åka till Turkiet för att förfäras (varken över folk" eller över sig själv). Själv behövde jag bara gå runt hörnet och så ... urk!

Moddan sa...

Undrar lite över vad som finns runt hörnet?

Anonym sa...

Det må ju vara att du har "en del skit i hörnen" som du uttrycker det - men till skilland från resenärerna på raden framför dig på flyget är att du medveten om det och reflekterar över det. Det gör all skillnad i världen. Och lite till.

Anonym sa...

Ja vi svenskar brukar alltid säga att man får ta "seden dit man kommer" men detta glöms tydligen bort när vi far till andra länder :( Så frågan är varför åker vi iväg till andra länder där det bara är "svart skallar"? Tycker vi att vi är så mycket bättre än andra människor så ska man stanna hemma och framförallt så kan man hålla sina åsikter för sig själv för det är inte roligt när allt överförs till barnen, själv så försöker jag att vara ett gott exempel för min dotter att alla människor har ett lika värde fast man behöver inte vara kompis med alla.

Veronica