måndag 17 september 2007

Jag ska dö

Igår då jag låg i min säng insåg jag att jag ska dö. Kanske inte idag eller imorgon, men jag kommer faktiskt att dö någon gång. Det har aldrig slagit mig så som det gjorde igår. Människor har dött runt omkring mig, inte i mängder men då och då och jag har på så sätt stiftat en viss bekantskap med döden. Är det förutbestämt när en människa ska dö? Man kan lockas till att tro det när någon överlever en bilkrock i 100km i timmen men sedan halkar på trappan hemma, slår huvudet och dör. Eller när unga människor dör och det samtidigt finns de som inte får dö när de vill. Men det är klart att det inte är så, för vem eller vad skulle bestämma det? Dessutom kan man ju välja att avbryta sitt liv för egen hand och på så vis rubba balansen, förstöra planen. Är det sent påkommet av mig att inse att jag faktiskt kommer att dö? Eller är det tidigt att vara 40 år och ha kommit till den insikten?

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jag tror det är bra att tänka på det. Livet är inte så självklart alltid och lovar en ingenting. Till och med Dalai Lama mediterar över sin egen död, som en förberedelse.

Comvidare sa...

Va! Ska jag dö? Varför har ingen berättat det för mig?

Sven Teglund sa...

Det är otäckt med döden.